یکشنبه ۲۸ مرداد ۱۴۰۳ |۱۲ صفر ۱۴۴۶ | Aug 18, 2024
تبریز

حوزه/ مشاور امور فرهنگی و اجتماعی مناطق محروم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: ظرفیت‌ها و توانمندی‌های فرهنگی و هنری بسیاری در سطح کشور وجود دارد که می‌طلبد با برنامه ریزی دقیق در راستای شناسایی و تقویت آنها گام برداشت و افزایش سرعت توسعه و پیشرفت فرهنگی در استان‌ها از جمله اهداف تشکیل قرارگاه عدالت فرهنگی بود.

به گزارش خبرگزاری حوزه از تبریز، احمد مقیمی مشاور امور فرهنگی و اجتماعی مناطق محروم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در جمع روسای ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اظهار کرد: اگرچه بعد از انقلاب در حوزه مسجدسازی و مدرسه سازی و ... در مناطق دوردست اقداماتی در خصوص محرومیت زدایی وجود داشت اما در موضوع فرهنگ و هنر این اقدامات پیش از دولت سیزدهم انجام نگرفته بود و در بخش فرهنگ و هنر اولین بار در دولت سیزدهم شاهد این موضوع بودیم که در راستای حمایت از فرهنگ و هنر در مناطق کمتر برخوردار یا محروم، قرارگاه عدالت فرهنگی آغاز به کار کرد.

وی افزود: برای این موضوع الگو و نمونه‌ قبلی وجود نداشت و تصمیم بر این شد که به صورت میدانی با نگرش و محوریت فرهنگ و هنر در شهرستانها حضور یابیم و از این رو از خرداد ۱۴۰۲ تا نیمه‌اول ۱۴۰۲ در این راستا اقدام و با هنرمندان رشته‌های مختلف دیدار کردیم.

مقیمی با اشاره به اینکه ظرفیت‌ها و توانمندی‌های فرهنگی و هنری بسیاری در سطح کشور وجود دارد که می‌طلبد با برنامه ریزی دقیق در راستای شناسایی و تقویت آنها گام برداشت، افزود: افزایش سرعت توسعه و پیشرفت فرهنگی در استان‌ها از جمله اهداف تشکیل قرارگاه عدالت فرهنگی بود.

وی هدف خود از سفر به استان های مختلف را شناسایی ظرفیت ها و توانمندی های فرهنگی و هنری هر منطقه به صورت میدانی ذکر و بیان کرد: بررسی وضعیت تجهیزات و امکانات نقاط محروم و کم برخوردار، ما را در سیاست‌گذاری‌ها و برنامه ریزی‌های کلان در وزارتخانه کمک خواهد کرد تا بتوانیم برای رفع مشکلات حوزه فرهنگی و هنری این مناطق اقدام کنیم.

وی با اشاره به اینکه شهرستانها در زمینه‌ زیرساختها و امکانات در رده‌های متفاوتی قرار دارند، گفت: بر این اساس محور توزیع امکانات در شهرستانها با مدیران کل در میان گذاشته شد و شهرستان ‌ها در هر استان با مرکز همان استان سنجش شده و بر این اساس مورد حمایت قرار می گیرند.

مشاور وزیر و دبیر قرارگاه عدالت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، تاکید کرد: رؤسای ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی در شهرستان‌ها به عنوان افراد امین و کارشناسان این عرصه هستند چرا که بهتر از هر فردی با معضلات مختلف شهرستان آشنا هستند.

مشاور امور فرهنگی و اجتماعی مناطق محروم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به طرحهای مرتبط در این حوزه اشاره کرد و گفت: یکی از این طرحها، طرح «قلم» است که به حمایت از نویسندگان و اهالی قلم در مناطق دوردست و کمتر برخوردار اختصاص دارد، در این طرح رئیس شهرستان می‌تواند نویسنده یا نویسندگان مورد نظر که دارای شرایط چاپ کتاب هستند را به ما معرفی کند و نویسنده‌ای که درصدد چاپ نخستین اثر مکتوب خود است، مورد حمایت قرار می‌گیرد.

وی اجرای این طرح را در عین ایجاد ارزش افزوده برای منطقه، افزایش سطح نخبگانی نیز قلمداد کرد.

مقیمی برگزاری دوره ‌های آموزش خبرنگاری را از طرح‌های پیش بینی شده قرارگاه برشمرد و افزود: فعالیت‌های خبری در شهرستان‌ها با مشکلاتی همراه است و در هر منطقه تعدادی فعال خبری در فضای مجازی وجود دارد که برای ساماندهی آنان در این طرح بنا داریم این فعالان رسانه‌ ای را شناسایی و مشخصات آن‌ها را بررسی کنیم تا در ادامه با همکاری معاونت امور رسانه و تبلیغات وزارت، دوره‌های آموزشی مرتبط برای آنان برگزار و شرایط جهت ارائه مدرک معتبر فراهم شود.

وی اجرای دوره ‌های آموزشی برای تاریخ شفاهی و ادبیات طنز را از دیگر طرح های قرارگاه برشمرد.

مقیمی، از پیش‌بینی طرح «ثامن» در قرارگاه عدالت فرهنگی خبر داد و گفت: در این طرح در هشت مرحله بسته‌های فرهنگی در شهرستان‌ها توزیع خواهد شد.

وی به اجرای طرح قرارگاه در حوزه تئاتر و نمایش و همچنین فیلم و مستند اشاره کرد و گفت: آموزش هنرجویان در شهرستانها و به خصوص در مناطق کم برخوردار در حوزه تئاتر خیابانی با همکاری فعالان این حوزه از دیگر طرح های قرارگاه برای ارتقای هنری هنرجویان در مناطق کم برخوردار محسوب می‌شود.

مقیمی همچنین از همراهی و کمک قرارگاه برای برگزاری بزرگداشت و نکوداشت مفاخر در شهرستانها پس از به تایید رسیدن طرح بزرگداشت توسط شورای فرهنگ عمومی منطقه خبر داد.

وی همچنین حمایت ویژه از روستاهای قرآنی را از دیگر برنامه های این قرارگاه برشمرد.

برگزاری دوره‌های ویژه‌ اقتصاد هنر برای هنرمندان و فعالان این عرصه و اجرای طرح خرید آثار هنرمندان رشته‌های مختلف هنری در مناطق محروم نیز از مواردی بود که توسط مشاور وزیر فرهنگ در این نشست مطرح شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha